Kategoriler
Formula1

FIA, Esnek Köprü Kanat Tartışmalarını Bitirmeyi Planlıyor

Son gelen haberlere göre FIA, bu hafta sonu yapılacak olan Kanada GP öncesinde takımların "köprü kanatlarını" daha stabil yapmaları için hareketli aerodinamik parçalara taze bir kısıtlama getirme peşinde.

Takımlara, eğer "köprü kanatları" buruna sağlam bir şekilde tutturulmamışsa, esnemesini engellemek için bir destekleyicinin takılması söylendi.

Şu anda 6 takım bu şekilde köprü kanat kullanıyor -McLaren, Toyota, Renault, Williams, Red Bull Racing ve Scuderia Toro Rosso-. Renault’un tasarımı zaten merkezi bir parça ile tutturulmuş durumda ve diğer takımlar da Montreal’den itibaren buna uygun bir şekilde hareket etmek zorunda kalacak.

Anlaşılan o ki; Türkiye GP sırasında bazı araç üstü kameralardan görüldüğü kadarıyla bu kanatların yüksek hızda esneyebilir oldukları düşünülerek harekete geçildi.

FIA, takımların hareketli aerodinamik parçalardan bir fayda sağlamaması yönünde daima kararlı görünmüştür ve karakteri gereği bahsi geçen köprü kanatların esneyip ve bir avantaj sağlama ihtimalinin yüksek olduğu Kanada öncesinde önlem alıyor.

FIA 2006 senesinde Kanada GP için takımlardan, esnek kanatlarla ilgili tartışmaları sonlardırmak amacıyla arka kanatlara slot aralık ayırıcı üretmesini istemişti. Yine de bu durum, BMW Sauber’in o seneki yarıştaki kanat tasarımı ile ilgili olarak Honda’nın protestosuna engel olamamıştı.

Köprü kanatların öncüsü, bu parçayı 2006’da kullanmaya başlayan McLaren’di. İlk kullandıklarında da rakipleri, hareketli aerodinamik parça kapsamında şüphelenmişti. Daha sonra FIA teknik bölümü, ayrıntılı inceleme sonrasında herhangi bir sorun olmadığını belirtmişti.

 

“FIA, Esnek Köprü Kanat Tartışmalarını Bitirmeyi Planlıyor” için 0 yanıt

2007 de hareketli tabanını yasakladılar ferarrinin.kural dışı bişey varsa yasaklıyorlar.dediğiniz gibi 1 sene onla yarışsalardı çok daha rahat kazanabilrlerdi.

iyi de Renault 2005'te McLaren'e karşı şampiyon olduğunda FİA neden çıkıp ''senin kütle kitle yok bilmem ne amortisörün var'' demedi de 2006'da Renault ile Ferrari çekişirken yasakladı? Şimdi McLaren ile Ferrari çekişirken ön kanat için kural getiriliyor, tahmin etmek zor mu kimin zararına olacağını?? bence değil. 2006'da Renault zarar gördü, şimdi de McLaren zarar görecek. Ne hikmet, şans, tesadüftür ki sevgili FİA'mız 1 kez olsun Ferrari'nin zararına olacak 1 kurala imza atsın. Sonra da millet çıkıp diyor ki McLaren'ciler konuşuyor, konuşuruz tabi napalım oturup ağlayalım mı?

renault un ön kanatı hiçbir zaman yasaklanmadı. sadece burun içerisindeki kütle amörtisörü yasaklandı. ve fia bunu yaparkende gerekçe olarak hiç bir aerodinamik parça hareketli olamaz kuralını gösterdi. şimdi hava ile hiçbir alakası olmayan, sadece aracın burnunun zıplamalara karşı daha stabil olmasını sağlayan bu parça nasıl aerodinamik içerisinde değerlendiriliyor?

arkadaşlar köprü kanatın sabitlenmesi en çok red bull'un kullandığı parça nedeni ile oldu. Bazı arkadaşların sıfır diye bildiği esneme payı beş milimetredir. red bull aracının türkiye gp deki görüntülerine bakılırsa yaklaşık 3-4 cm hareket ediyor. mclaren deki hareket sadece yoldan kaynaklanan harekettir. fakat red bull da yüksek süratlerde tam bir esneme söz konusudur. renault için zaten sorun yok. çünkü ortada bir sabitleyici parça kullanıyor. asıl renault için geçen sene fia tarafından kaldırılması istenen kütle amörtisörünün aerodinamik parça olarak gösterilmesi büyük talihsizlik.

burası avustralya değilmi o yarıştan sonra bir sürü değişiklik yapıldı o ön kanatta.
ayrıca genellikle kirblerde esniyor o da normal orda arabanın her tarafı esniyor.
evet mclaren 2006 dan beri kullanıyor ayrıca görüntü de avustralyadan niye o zaman çıkartmadılar böyle birşey tabi mclaren monacoda biraz öne geçti ya hemen fia yardıma gelsin
o kadar esneme herkesede var bence çok gereksiz bir kural

FIA eğer gerek gördüyse köprü kanatların sabitlenmesini bu konudaki avantaj veya dezavantajları daha makul seviyeye çekebilmek için sanırım . Mutlaka bir gerekçeleri olmalıki böylebir uygulamayı seçtiler, tüm takımlara hayırlı olsun

Esniyordu madem ;bu kanat bayağı zamandır kullanılıyordu zaten neden izin verdiniz ,madem izin verdiniz şimdi ne oldu ,ayrıca esnememe olsılığı zaten sıfır olan sağ ve soldan hadi birde ortası olsun 3 noktadan hava boşluğunda kalan asgari 30km. azami 350km. hızlara maruz kalan bir cisim nasıl esnemez veya nasıl esneyemeyecek hale getirilir ,artık dikkat ederseniz araçların performanslarını konuşmaktan veya yazışmaktan ziyade acaba bugün neyi yasaklayacaklar kim nerede ne yapacak kim ağzından ne kaçıracak kim ne uyduracak türü konularla uğraşır oldu herkes ;bunun içindirki artık şu motor durdurma hadisesinden vazgeçsinler derim ben yoksa daha çok bu tip haberler okuruz

ayrıca herkes fikrini söyliyebilir ama bu kanat kesinlikle kural dışı esniyor demek saçmalık olur çünkü bu kanat zaten testten geçmiş bir kanat FIA nın onayını da almış gereğinden fazla esnediğini düşünüyorlarsa bir daha teste tabi tutarlar eğer kural dışı ise çubukla tuttururlar ama değilse orjinal halinde kalır ama FIA ne yapıyor direk parça koydurup sabitliyor milletin kafasındada acaba illegal şekilde esniyor mu bu parça diye soru işaretleri oluyor bunu çözmenin en iyi yolu gerekiyorsa bi daha teste tabi tutsunlar veya sensör kullansınlar lost boy arkadaşım dediği gibi..Renault yaptıysa yaptı o kimse bağlamaz belkide onların ki kural dışı esnicekti o çubuğu koymasalardı o esnemeyi ayarlamakta önemli bu konuda en tecrübeli takım McLarendir çünkü ilk ortaya çıkaran takımdır..Bakalım Canadada ne olucak..

kanatların esneme payı sıfır diyen arkadaş kuralları tekrar gözden geçirsin derim kanatlar 0.5cm esneyebilir geçen yılda şikayetler olmuştu bizim ön kanat hakkında ama FIA yaptığı incelemeler sonucu kurallar dahilinde esnediğini herhangi bir sorun olmadığını söylemişti şimdi ne olduda birden sabitleştirme fikri geldi anlamadım nasıl olsa yasal ve FIA nın onayından geçmiş bir parça bu..

o kanat öyle durması gerekiyorki tutturmuyorlar,motor kapagınıda yasakladılar veya daha kabul edilebilir bile hale getirdiler,bütün bunlardan etkilenmeyen takımlar ferrari,bmw ve force india kalır,0,1 sn bence ( ki oda bilinmiyor ) bence büyük avantaj mclaren ferrariye yetişebilmek için kaç yarıştır göbeği çatlıyor…kural değiştirip durmak bişeyleri yasaklamak ekstra maliyet demek…

Mc Laren dostum,evet 0.1 olabilir kayıbımız,ama viraj giriş-çıkışlarında bize ayrı bir ivme kazandırıordu bu kanat.Hızlanmamızda da öyle.Inşallah dedigin gibi olur..

tekrarlıyorum mclarende kanat esnemiyor diyen yok.mclarenciler esneme var deyip durmayalım!.erdal arkadasım mclarenin en büyük avantajının kanat oldugunu düşünmen yanlış.Kanat engellense bile 0,1s cok altında bir kayıp olur sabitlenme durumunda, tahmin tabi .Çokk zor bir ihtimal ama ben eski kanatı kullanmalarını isterim:)

McLarenın en büyük avantajı bu kanattı.Aero bu kanat üzeri kurulu.Şimdimi akıllarına geldi bu kanadı yasaklamak vs.?

mclarenci arkadaslar ne derseniz deyin bu kanat esniyo.fia nın koyduğu sınırdır belki bu ama esneme war baya.türkiye 2.ant. çok daha güzel bi video var.frenajda ve düzlüklerde değişiyo kanat.bu arada renonun motor kapağıda aşırı esniyo o nedir:D

Frenaj anında bu araç 5G kuvvete maruz kalıyo, bu kadar yüksek bir negatif ivme altında kanadın yerinden hareket etmesi çok normal, ayrıca dikkat ederseniz kerblerde ve pistteki tümsekli kesimlerde aşağı yukarı salınım yapıyo, bu hareket araçlar üstündeki bütün ince yapılı parçalarda oluyo, kanadın ekranda gözüken bütün deplasmanı (yani hareket alanı) esnemeden değil, gözüken hareket aracın titreşiminden kaynaklanıyo. Ayrıca kamera burnun gerisine yani daha stabil bir zemin üzerine yerleştirilmiş, köprü kanat ise en uçta yani ön kanatın üzerinde, orası da aracın en çok titreşim gösteren bölgesidir sizin de bildiğiniz gibi. Son olarak Avustralya çok tümsekli bir pist bunu da unutmayın..

"legaldi neden şimdi illegal oldu?"Sen de biliyorsun ya kimlerin homurdanmaya başladığını,üstüne bide bu yaşlı bunak güvenoyu almadı mı! işte şimdi gör sen daha neler çıkacak.Yahu şu esniyor kelimesini anlatmak için anlamayanlara:esneme ile aero kazanmak için o esneme(bükülme de diyebiliriz)belli bir süre devam etmeli yani bi arkadaş güzel yazdı "motor kapağının arka tarafı yaprak gibi sallanıyo"diye.siz ön kanattaki hareketi esneme diye tarif ederseniz bu da esneme olur.tabandaki esnemede düzlük boyunca bir süreklilik var.Anlayana…

Çok basit. FİA nın onlarca mühendisi var. Öndeki her iki kanat için sensör taksınlar ve yarış boyunca yaptığı hareketi, maruz kaldığı kuvveti ve her şartta sahip olması gereken mukavemeti hesaplasınlar. Günümüz teknolojisi buna müsait, hele ki Formula'da. Videolarda öyle TV de böyle demek dünyadan ay'a bakmak gibi. Bence kanadı illa sabitleyeceksiniz demek saçmalık. O zaman söktürsün yekpare kanat olsun eskisi gibi.

McLaren bu kanatı uzun zamandır kullanıyor.Çaplarını açılarını değiştirerek birçok modelini kullandılar.Legal bir şekilde yararını gördülerki en son bunu kullanıyorlar.Ayrıca renault kurallardan çekindiği için oraya destek koydugunu hiç sanmıyorum.Sorulması gereken tek soru neden şimdi? ve neden legaldi illegal oldu?

videodaki görüntüden daha bariz belli olan kanat esnemeleri bazı yarışlarda burundaki kamera vasıtasıyla anlaşılabiliyordu zaten. özellikle bahreyn yarışında yarışı izlerken o kamerada bazı arkadaşların söylediği gibi uzun düzlüklerde kanat yere yapışıyor, viraja girerken yükseliyordu ve açısı değişiyordu. esneyen kanat tartışmasına girmek değil amacım ama, en uygun çözüm renault'tan gelmiş ve hiçbir şüpheye yer bırakmayacak şekilde buruna ince bir parçayla monte etmişlerdi sezon başında. eğer mclaren köprü kanadın esnemediğini ve bundan bir fayda sağlamadıklarını söylüyorsa buruna bir parça tutturmalı, eğer gerçekten fayda sağlamıyorlarsa bu parçanın köprü kanadın performansına en küçük bir zararı bile olmayacaktır. ama bu parçayı taktıktan sonra ön tarafın yola tutunmasında yada düzlük hızında bir problem yaşarlarsa bu da şuanki sistemin esneme yolu ile fayda getirdiğini gösterecektir.

video da görüldüğü gibi kanat esniyor bu aerodinamik manada araca avantaj sağlıyorsa yapılacak iş Renault gibi bir aparatla esnemeyi engellemek .Bunun artı ve eksilerini kanada da daha açık şekilde görebileceğiz çünkü düşük downforce gerektiren bu pistte öndeki köprü kanat belirleyici rol oynayabilir.

tahsin video izlememe gerek yok bunları biliyoruz bunu inkar eden bir mclaren taraftarı yoktur heralde.tahsin sadece tanımlaman değişik geldi espri odaklı onu belirttim eleştri algılama:)

Kurallar dahilinde ya da değil sonuçta ön kanar bariz bir şekilde esniyor kimse bunu inkar edemez. Bakın yanlış anlaşılmasın ben de ön kanadın esnediğini düşünüyorum fakat bunun kural dışı ya da kurallar dahilinde olduğunu iddia etmiyorum. Ama gözle görülür bir esneme var.

Esneme için Türkiye videolarına bir bakınd erim. 2.Antrenmanların özet görüntülerinde 05:08 den sonrası ön kanadın ordaki kameradan.

ben hala esniyor diyorum ama kurallar dışında olup olmadığı hakkında yorum yapmak istemiyorum. köprü kanat ukarı esniyor ve bu hatta alttaki kanadı bile esnetiyor(bana göre). ha kurallar dahilinde ise sözüm yok buna

Bu da demek oluyorki bu parça bir yıldır kuralalra aykırı değilmiş.Santim hesabını da ferrari çok iyi yapıyor o ölçsün daha sağlam olur!!!Ayrıca benim kabul etmediğim senin "esniyor"kelimesiyle olayı değerlendirmendi hareketli o ve diğer kısımları göz önüne aldığımızda bu durum en azından kurallar dahilinde esneme diye tarif edilemezdi.

amaaaaaannnn yalan dolan oldu herşey,bir sporla bu kadar uğraşılırmı arkadaş ben izleyici olarak bıktım,çalışanlar ve takımlar bıkmazmı,takımım olsa bin kere satardım heralde…

videodan gördüğüm kadarıyla esnerken şekil felan değiştirmiyor..bazılarının belirttiği gibi yok virajlarda doğrulup düzlüklerde yassılaşmıyor..özellikle kerblerde çok sallanıyor o parça, böylesi bi esneme nasıl avantaj sağlar onu da aklım almadı doğrusu..

Ben kural çerçevesinde mi değil mi bunu tartışmıyorum. sadece esnediğini söylüyorum ve siz esnemiyor diyordunuz. ölçme biçme fiaya ait.

FIA'nın tarifi:

"Bodywork may deflect no more than 5mm vertically when a 500N load is applied vertically to it 700mm forward of the front wheel centre line and 625mm from the car centre line. The load will be applied in a downward direction using a 50mm diameter ram and an adapter 300mm long and 150mm wide. Teams must supply the latter when such a test is deemed necessary."

aracın ön bölümünde bulunan parçalar belli uzaklıklardan baskıya maruz kaldığında 0.5 cm yani 5mmden daha fazla esnemeyez diyor bu kuralda. esneme payı var yani

Abdullah bu esnemenin FİA tarafından yapılan tarifi ile senin esneme tarifin acaba aynı mı? Yoksa araçta her hareket eden(özellikle kerblerde)parçaya esniyormu diyorsun?Yoksa kerbler yarış dışı mı sayılıyor?!!!

Arkadasım kanatın esneme payı sıfır demişsin ama kaynağın nedir? Araçta esnemenin payı sıfır olması mantıksız olur.Çünkü yüksek hızla çoğu parça az ya da çok esner.şimdiye kadar esnediğini herkes biliyor ve görüyordu.Burdaki arkadaşlarla daha önce konuştuğumuz fazla esneyip esnemediğiydi.Fazlanında derecesi bilinmediği için o şekilde kalmıştı.Fia kanadada size çok avantaj sağlar ferrariyi geçersiniz diyerek yasaklıyor.Sonra yasak kalkacak anlasılan:)

Ferrariler tutturmuş, bizim de esniyodu FIA "sabitleştir" dedi. Ya kardeşim, Ferrari'nin bir tarafı ön kanada tutturulmuş iken burna doğru çıkan taraf salınıyordu. Yani boştaydı.
"padocman" demiş ki Motor kapağından arka kanada uzanan kanat yaprak gibi sallanıyor, ses eden yok. Sonuna kadar katılıyorum.
Ayrıca, araca hiç bir aero getiri sağlamıyor ancak aynalar da sallanıyor. bunu da engellesin FIA.
Bence FIA'nın aklına birileri giriyor. Yoksa daha önceden inceleyip, "tamam, bu kanat kurallar dahilinde" diyen kurum şimdi niye 360 derece dönüş yapsın?

Ayrıca bunun esneme payı ne kadar diye merak eden arkadaşlar için netten araştırdım ve bu konulara çok hakim bir arkadaşımdan aldığım bilgiyi söylüyorum. Otomobilin üzerindeki parçaların esneme payı "SIFIR" (sayıyla "0"). Kesinlikle esneme olamaz diyor kurallar ama onboard kameralardan gördüğümüz kadarıyla bunun delindiği açık.

Arkadaşlar Ferrari şöyle yaptı böyle etti demişsiniz ama zaten kurallar açık değilmi? Yıllardan beri esnek parçalar yasak değilmi? Eğer McLaren veya herhangi bir takım bunu kullanıyorsa haksız avantaj sağlamış olmuyormu? Eğer böyle bir şey yapıldıysa bunun engellenmesi ve yaptırım uygulanması gerekmiyormu? Şayet böyle bir durum varsa bundan faydalanmayan diğer takımların bunu şikayet etmesi ve engellemeye çalışması normal değilmi?

Neden FIA hemen Ferrari den başka takımların faydalandığı bir sistemi yasaklayınca veya sınırlayınca hemen FIA=Ferrari gibi saçma sapan kelimeler üretiliyor. Geçmişte Ferrari nin avantaj sağladığı parçaların yasaklandığını neden herkes unutuyor?

Hem burada köprü kanatlar yasaklanacak diye bir durumda söz konusu değil. Diğer takımlara aynen Renault un yaptığı gibi bir parçayla buruna bağlanması zorunluluğu getirilebilir.

eee o zaman reno,redbull,williams,torro rosso takımlarının kullandığı o motor kapğınıda değiştirin oda haddinden fazla esniyor bilmem farkındamısınız hızlı virajlarda yaprak gibi sallanıyor,onuda yasaklarlarsa tek etkilenmeyecek takım ferrari oluyor ne köprü kanadı var nede motor kapağı….

Bu konuyu apocan ile birlikte 2-3 hafta once tartismaya acmistik, Mclaren`in on kanadi acaba fazlami esniyor diye dusunmustuk, cunku duzlukte yassilasip virajlara gelindiginde diklesiyordu. Bu ne ise yarar? Duzlukte dusuk downforce viraja geldiginde yuksek downforce. Demek ki kopru kanat hareketli bir parca ve FIA kurallarina gore aracta hareketli kanat olamaz. Bir donem Ferrari`nin de on kanadi esnemisti ve hemen yasaklanmisti. Bunu gormek icin muneccim olmaya gerek yok alenen ortada ve 7. yarisa kadar beklemek bence gec kalinmis bir karar niteligindedir..

Fia da aynı düşünüyordu heralde.Taraftar ne kadar fazlada olsa çoğu insan aynı aracın heyecansız bir şekilde piste dönmesine 1yıl para verip gider. 2. 3. yıldan sonra heyecan kalmaz 'kalmadı ki onlar oldu.

Komplo teorileri (Özellikle Ferrari hakkında) sürekli ilgi çekici olmuştur ya hni. Biz de yapalım madem öyle. McLaren en başta kaymağını yeni bu köprü kanadın, diğer takımlar da sebeplenmek istediğinde dur dendi. Böyle düşündüğüm anlamı çıkmasın. Ama sürekli yalan yanlış şeyler söyleniyor ki, işin bu tarafı da var demek istiyorum. Sürekli FErrari'ye yüklenmek çok şey kazandırmıyor

Arkadaşım para=ferrari demek bu yıllardan beri boyle..Ferrari f1de en çok taraftarı olan takım :):) Anlatabiliyormuyumm..

Arkadaşım shumi değil ferrari engellendi.(tüm takım tek araca calıştıgı için).Sorun sizde demekki fia para mı ferrarimi demek zorunda kaldı:) gerçeği görmek için seyirci sayısına bakmak lazım

Köprü kanat McLaren tarafından yapılmış birşey! en öndeki 3 araçtan biri mclarense bu olay mclareni ilgilendirir.O kanatın esnemesinin bir faydası varki (standart yararını herkes biliyordur) oraya desteksiz konmuş.
Burada sorun şu! esnemenin boyutu nedir? Sınır nedir? ve neden mclaren iddiasını gösterdiğinde olmuştur.Kanada da fazla yararı olacağından bahsediyorlar ve geçen senede mclaren kazandığına göre MCLARENi geçmenin tek yolu kalıyor.. Fia Mosley zırt pırt..

Ferrari ne zaman şampiyonuk mücadelesi içindeyse bir kuraleğişikliği oluyor demişsiniz. Schumacher'i durdurmak için getirilen kural değişikliklerini unuttunuz sanırım. Olayı McLaren öne geçti ineceleme başladıya dönüştürmeyin. Madem esnemiyor kanadınız parçayı koyarsınız olur biter.

esnek taban konusunda McLaren Fia ya mektup yazıp, eğer ferrarinin esnek tabanını legal kabul ediyorsanız aynısını bizde yapacağız demesi ile birlikte fia cevap olarak bunu kabul etmeyeceklerini ilgili kurala açıklık getireceklerini bildirmişti. yani Macca demeseki bakın bizde yapıyoruz haberiniz ola diye, kimse çıkıpta esnek tabanı illegal kabul etmeyecekti ve geçen sene McLaren ın üstün olduğu pistlerde de ferrari üstünlüğü görecektik buyuk ihtimalle, bu seneki avustralya McLaren avantajlıydı geçen sene macca fark yedi esnek taban sayesinde :))

oraya renault takımındaki gibi küçük bir parçacık koyarlar olur biter..Bu kararn aslın takımları pek etkileyeceğini hiç sanmıyorum.. zaten takımlardan bu yönde bi açıklama gelecetir saygılar..

FIA= FERRARİ işbaşında 2005 yılı en sakin sezondu çünkü mclaren ile reno yarışıyordu şöyle bir geriye baktığım zaman ne zaman ferrari şampiyonluk yarışının içindeyse sezon içinde bir kural değişikliği mutlaka oluyor aklıma ilk gelen 2003 lastik ölçümleri 2006 kütle amortisör. 2007 sözde casusluk skandalı 2008 sözde esneyen köprü kanatlar…

Ferrari'nin zemini de kontrollerden onay almıştı ama kısıtlama derinleştirildi ve tasarım değiştirildi. Buna benzer bir durum sanırım. Şahsen bende, bu kanatların kullanılmaya başlandığından beri şüphe vardı ve araç üstü kameralardan göründüğü kadarıyla nasıl bu kadar esnemeye müsade ediliyor, anlayamamıştım. Nasıl oluyor da müsade edilen aralıkta diye… Evet ben de merak ediyorum, nasıl oluyor da bu kadar yarışa çıktıktan sonra tedbir alma ihtiyacını. Ama farklı bir açıdan, Ferrari'nin esneyen tabanına hemen kısıtlama gelirken neden Renault'un kütle amortisörüne ve bu köprü kanatlara çok geç önlem alınıyor? Bu olaylara bir çok açıdan bakılabilir.

Mclaren bunu zaten 2 senedir kullanıyoo niye şimdi yasaklama gereği duydular onu anlamadım..hem mclaren ön kanadının yasal olduğunu soyleyen fia değilmi?? zaten yukardada oyle yazıyoo yasal bişeye nasıl kısıtlama getiriyorlar onu anlamadım :):):)

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir